اخبار جديد سايت آريا
جديدترين و داغ ترين اخبار روز دنيا را انجا پيدا كنيد

چگونه خط درست را انتخاب مي‌كنيد؟ 0 تا 100 طراحي ساخت و توليد فونت [font] 100% تضميني

به استفاده از قلم‌هاي سفارشي خود فكر مي‌كنيد؟ آيا مي‌خواهيد فونت‌هايي ايجاد كنيد كه شبيه دست خط شما باشد؟ يا مي‌خواهيد فونت‌هاي سفارشي و سرگرم كننده خود را طراحي كنيد؟ در اين آموزش مقدماتي‌، ما سريعترين و ساده ترين راه جهت ايجاد فونت مورد علاقه خود را به شما آموزش خواهيم داد و در پايان اين آموزش‌، شما مي‌توانيد فونت‌هاي خود را طراحي كنيد و فونت‌هاي خود را مانند فونت‌هاي ديگر در هر نرم افزار و نرم افزار ايجاد كنيد. مانند استفاده از فتوشاپ و غيره‌، و حتي فونت‌هاي طراحي شده خود را در Font Market بفروشيد.

براي مشاهده بيشتر كليك كنيد

Direction line: در اين پنجره خطوط عمودي قرمز رنگي را در سمت چپ و رهست كاراكتر مشاهده مي‌كنيد كه خط تحمل ناميده مي‌شوند‌، كه محل و ترتيب كاراكتر را نشان مي‌دهد و مرزهاي كاراكترها را قبل و بعد مشخص مي‌كند.

خط مبنا: خط افقي قرمز رنگي كه بنام قلم پايه مشاهده مي‌كنيد‌، font پس زمينه (قلم صندلي) يا خط اصلي متن را نشان مي‌دهد. اين خطي هست كه معمولاً كاراكترها در آن قرار مي‌گيرند و بايد به موقعيت صحيح هر كاراكتر در اين خط توجه كنيد. اگر دروس ابتدايي را به خاطر مي‌آوريد‌، پس هر حرف در خط صندلي جايگاه ويژه اي دارد‌، به عنوان مثال حرف (ب) دقيقاً روي خط صندلي بود‌، يا در حرف (l) نيمي‌از آن بالاي خط و نصف بود زير خط صندلي بود‌، بنابراين در اينجا نيز بايد اين قانون را در خط پايه دنبال كنيد.

 

شروع آموزش:

اول از همه‌، بايد بگويم كه همه روند خاصي را در طراحي و ايجاد font دنبال مي‌كنند‌، و روش‌هاي مختلفي جهت طراحي و ساخت فونت وجود دارد. من فكر مي‌كنم آموزش زير يكي از بهترين روش‌هايي هست كه مي‌توانيد استفاده كنيد كه از نظر شما متفاوت هست و روش خوبي نيست‌، اما من از اين روش استفاده مي‌كنم كه اگر مي‌خواهيد مي‌توانيد از اين روش‌ها جهت ايجاد فونت استفاده كنيد.

 طراحي پيام در Illustrator

 

ابتدا بايد هر حرف را در Paint با ابزار Pen يا هر ابزاري كه مي‌خواهيد طراحي كنيد‌، ما هر حرف را به صورت جداگانه و در قالب AI ذخيره مي‌كنيم تا به عنوان بردار به Font Creator وارد كنيم.

 

نكته 1: توجه داشته باشيد كه اگر از قلم جهت طراحي حرف استفاده مي‌كنيد‌، بايد خودتان شكل حرف بسته را ايجاد كنيد يا مي‌توانيد نامه را باز كنيد‌، سپس از منوي Object روي Expand كليك كنيد تا شكل بسته ايجاد شود. نويسه‌هاي فرم باز در Font Creator پذيرفته نمي‌شوند. در تصوير زير تفاوت حروف باز و بسته را مشاهده مي‌كنيد. (جهت درك بهتر مي‌توانيد آخرين ويديوي اين پست را مشاهده كنيد).

نكته 2: مي‌توانيد كاراكتر توليد شده را در قالب‌هاي ديگر مانند PNG يا JPG ذخيره كرده و وارد برنامه شويد‌، اما اگر از اين قالب‌ها استفاده كنيد‌، هنگام ورود به برنامه‌، شخصيت كيفيت خود را از دست داده و شكافته مي‌شود‌، بنابراين بهتر است. آن‌ها در قالب AI ذخيره مي‌شوند تا بردار باشند.

 

در تصوير زير‌، تفاوت بين تصوير وارد شده به Font Creator با فرمت AI و PNG را مشاهده مي‌كنيد.

در Font Creator فونت ايجاد كنيد

قبل از ورود كاراكترهاي طراحي شده به برنامه‌، بايد نويسه‌هاي فارسي را توليد كنيم تا بتوانيم هر نويسه را با حروف فارسي خاص خود قرار دهيم.

 

ايجاد حروف فارسي:

دو روش جهت ايجاد و استفاده از حروف چيني فارسي وجود دارد:

روش 1: جهت ايجاد حروف glyphs فارسي‌، از منوي File روي New كليك كنيد‌، در پنجره باز شده نامي‌جهت قلم انتخاب كنيد‌، سبك قلم را تنظيم كنيد‌، ساير تنظيمات را انجام دهيد و سپس ليستي از حروف لاتين را مشاهده خواهيد كرد. كرد جهت وارد كردن حروف كوچك فارسي از نوار ابزار‌، روي درج كاراكتر كليك كنيد. در پنجره Insert Character‌، قسمت قلم نمايشگر را مطابق با زبان قلم تنظيم كنيد‌، سپس بايد بر روي هر كاراكتري كه مي‌خواهيد گلويف‌ها را در برنامه وارد كنيد‌، دوبار كليك كنيد. (منظور از نويسه‌هاي سبز اين هست كه حروف لغوي آن‌ها وارد شده و مواردي كه هنوز سفيد هستند انتخاب نشده اند‌، بنابراين بايد با دوبار كليك و كليك بر روي OK انتخاب شوند)

 

روش 2: در اين روش مي‌توانيد از قلم‌هاي فارسي نصب شده روي ويندوز استفاده كنيد.

زيرا حروف فارسي اين فونت‌ها از قبل ايجاد شده اند و تن‌ها كاري كه شما بايد انجام دهيد اين هست كه شخصيت موجود در هر حروف را حذف كرده و شخصيت طراحي خود را جايگزين آن كنيد.

جهت وارد كردن قلم‌، از منوي File‌، جهت بارگيري ليست قلم‌ها‌، روي Open Installed Font كليك كنيد‌، سپس يك قلم فارسي را از ليست قلم‌ها انتخاب كنيد. سپس glyphs فارسي را خواهيد ديد و اكنون حروف هر glyph را حذف كرده و كلمات خود را در glyph آن‌ها قرار مي‌دهيد.

 

توجه: اگر از اين روش جهت ايجاد حروف glyphs فارسي استفاده مي‌كنيد‌، بايد نام قلم را در انتهاي قلم تغيير دهيد تا جايگزين قندي كه ابتدا وارد برنامه كرده ايد نشود و قلم شما به عنوان يك قلم جديد شناخته شود. (در اينجا نحوه تغيير نام قلم آمده است)

 

 

 

پيام‌هاي طراحي شده جهت برنامه را وارد كنيد:

جهت ورود به كاراكتر طراحي شده‌، بر روي شخصيت مورد نظر Glyph كليك كنيد‌، سپس در پنجره جديد از نوار ابزار‌، تصوير را وارد كرده و فايلي را كه قبلاً جهت ورود به برنامه با فرمت AI ذخيره كرده بوديم‌، انتخاب كنيد. (اگر بعد از انتخاب نويسه طراحي شده در برنامه مشاهده نمي‌كنيد‌، نوار لغزنده را به سمت رهست يا بالا بكشيد تا نويسه وارد شده را پيدا كنيد)

 

قرارگيري مناسب هر حرف در رابطه با قلم‌ها:

بعد از قرار دادن هر حرف در آواتار آن‌، بايد به محل قرارگيري هر حرف روي خط توجه كنيد.

همانطور كه در ابتداي پست ذكر شد‌، در زبان فارسي چندين فرم مختلف جهت هر حرف وجود دارد (اول‌، وسط‌، آخر‌، فقط) و هر يك از اين اشكال در يك مكان خاص نسبت به خطوط قرار مي‌گيرند.بنابراين بايد اطمينان حاصل كنيد كه هر حرف بر روي خط پايه و خطوط عمودي خط تحمل به درستي قرار گرفته است.

 

نامه‌هايي كه شكل اصلي دارند (مانند ب اوليه‌ و مانند آن) به دو قلم بارگذاري شده عمودي مي‌چسبد.

نامه‌هايي كه شكل مياني دارند (مانند مركز‌، وسط و مانند آن) به دو قلم تحمل عمودي مي‌چسبند.

نامه‌هايي كه شكل انتهايي دارند (مانند انتها‌، انتها و مانند آن) به خط جهت اول مي‌چسبند و از خط جهت دوم دور مي‌شوند.

نامه‌هايي كه يك شكل دارند (مانند پ، فقط ژ و مانند آن) به خط جهت اول مي‌چسبند و از خط جهت دوم جدا مي‌شوند.

 

در تصوير زير مي‌توانيد محل تغييرات حرف ب را نسبت به خط تحمل مشاهده كنيد.

نكته: مي‌توانيد font خود را در هر نقطه آزمايش كنيد تا ببينيد آيا اين كاراكتر در محيط متن به درستي نمايش داده مي‌شود يا خير. جهت آزمايش قلم‌ها و نويسه‌ها از نوار ابزار‌، روي Test Current Font as TTF / OTF كليك كنيد تا نويسه‌ها را آزمايش كنيد.

پس از قرار دادن هر يك از كاراكترها در گلويف مخصوص خود و در مكان مناسب در كنار خط اصلي و فونت لودر‌، بايد نام قلم خود را وارد كنيد تا به عنوان يك قلم جديد در ويندوز شناخته شود.

جهت نوشتن نام قلم‌، از منوي قلم‌، روي Properties كليك كنيد و در مقابل Font Family‌، نام قلم را تايپ كنيد و در صورت تمايل‌، تنظيمات ديگر را انجام دهيد.

اكنون جهت استفاده از font بايد آن را خارج كرده و صادر كنيم. جهت خروج از فونت‌، از فهرست File‌، Export Font As را انتخاب كرده و نوع خروجي را انتخاب كنيد.

خروجي True Type جهت استفاده از قلم در محيط ويندوز در نظر گرفته شده هست و در قالب TTF ذخيره مي‌شود.

خروجي به عنوان يك font وب جهت استفاده در محيط وب صادر مي‌شود و در قالب WOFF ذخيره مي‌شود.

 

از آنجا كه مي‌خواهيم از فونت در محيط ويندوز استفاده كنيم‌، گزينه درست صادرات را انتخاب مي‌كنيم.

در پنجره جديدي كه باز مي‌شود‌، روي Export كليك كنيد و سپس پنجره Save As باز مي‌شود. در اين پنجره مسير ذخيره font را مشخص كرده و گزينه Save as type را با فرمت TTF تنظيم كرده و گزينه Save را كليك كنيد.

 

اكنون به مسيري كه فونت را ذخيره كرده ايد برويد و بر روي فونت كليك كرده و آن را نصب كنيد. جهت نصب روي نصب كليك كنيد.

اكنون قلم شما آماده هست و مي‌توانيد از آن مانند ساير قلم‌ها در محيط‌هاي متني مانند Word استفاده كنيد.

 

تمام اين آموزش از ترسيم تا ايجاد نامه با جزئيات بيشتر در فيلم زير آماده شده هست و جهت درك بهتر مي‌توانيد اين فيلم را مشاهده كنيد.

در آخر بايد بگويم كه طراحي و ايجاد font يك كار تخصصي هست و ايجاد فونت كار آساني نيست.

اين آموزش فقط سعي دارد افراد مبتدي و يا علاقه مند به طراحي و ساخت قلم را با مفاهيم اساسي ساخت فونت و ايجاد زمينه و پس زمينه جهت ساخت font در ذهن خود معرفي كند تا اگر دوست دارند حرفه اي آن را بخوانند و دنبال كنند.

 

اگر مشكلي داريد‌، آن را از قسمت نظرات ارسال كنيد تا بتوانيم مشكل را برطرف كنيم.

با چه برنامه اي بايد فونت [font] را طراحي كنيم؟

در اين آموزش‌، ما از Illustrator جهت طراحي فونت‌ها استفاده مي‌كنيم. البته شما مي‌توانيد از نرم افزارهاي ديگري مانند فتوشاپ جهت طراحي قلم‌ها استفاده كنيد‌، اما ما از Illustrator استفاده مي‌كنيم زيرا بردار و بردار هست و باعث مي‌شود كيفيت فونت ايجاد شود. اگر از Illustrator جهت طراحي استفاده مي‌كنيد‌، بهتر هست اصول را بخاطر بسپاريد تا بتوانيد حروف را بهتر طراحي كنيد.

 

جهت ايجاد قلم از چه نرم افزاري استفاده كنيم؟

Font Creator به شما امكان مي‌دهد فونت ايجاد كرده و قلم‌هاي TrueType و OpenType را ويرايش كنيد. رابط كاربري آسان اين نرم افزار كه به عنوان يكي از ابزارهاي طراحي قدرتمند و مورد نياز طراحان گرافيك و متخصصان تايپوگرافي شناخته مي‌شود‌، حتي كاربران تازه كار را قادر به ايجاد قلم كرده است.

 

ابتدا به نكات مهم Font Creator خواهيم پرداخت تا بتوانيم با سهولت بيشتري فونت ايجاد كنيم.

 

جهت وارد كردن فونت به برنامه‌، روي File / Open Installed Font كليك كنيد‌، سپس ليستي از قلم‌هاي نصب شده بر روي ويندوز نمايش داده مي‌شود. يكي از قلم‌هاي فارسي را انتخاب كنيد.

مي‌بينيد كه هر حرف در يك جعبه هست‌، به هر يك از آن‌ها Glyph گفته مي‌شود و هر قلم بيش از 200 حروف گلي دارد‌، بنابراين شما بايد هر كلمه را طراحي كنيد و آن را داخل Glyph خود قرار دهيد.

 

ممكن هست بپرسيد‌، ما 32 گل نگاره به زبان فارسي داريم‌، پس چرا اين تعداد حروف زياد وجود دارد؟ از آنجا كه شما بايد نمادهايي مانند علامت سوال‌، علامت تعجب و ساير نمادها را طراحي كنيد‌، بنابراين بايد اشكال مختلفي را جهت هر حرف ايجاد كنيد. به عنوان مثال‌، حرف ب فقط چهار حرف اول بـ  اول، ـبـ وسط و ـب آخر و ب تنها دارد. و شما بايد هر يك از اين كلمات را طراحي كنيد.

 

در Font Creator‌، هر شخصيت داراي يك نماد و شناسه هست و شما بايد هر شخصيت را در آواتار خود قرار دهيد. به عنوان مثال‌، مقدماتي ب  شامل شناسه Ufe91 است. با كليك كردن روي ماوس روي هر يك از حروف كوچك مي‌توانيد اطلاعات بيشتري از شخصيت دريافت كنيد.

با كليك بر روي هر glyph پنجره جديدي باز مي‌شود و مي‌توانيد شخصيت مورد نظر را در اين پنجره ويرايشگر ويرايش كنيد.

در اين پنجره خطوط قرمز عمودي و افقي را مشاهده خواهيد كرد كه هركدام از آن‌ها داراي نام هستند كه مهمترين آن‌ها خط تحمل و خط پايه هست كه در زير به طور مختصر در مورد اين دو خط توضيح خواهيم داد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۶:۲۵:۳۶ ] [ مسلم شريفي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی